Symptomy zaburzeń integracji sensorycznej
O terapii Integracji Sensorycznej – symptomy, które można zauważyć u dziecka z zaburzeniami Integracji Sensorycznej.
Terapia Integracji Sensorycznej polega na tym aby w przyjaznym otoczeniu (zjeżdżalnie, huśtawki, piłki, liny do wspinania i przeciągania) dziecko, pod okiem terapeuty, uczyło się w efektywny sposób automatycznie przetwarzać i wykorzystywać skomplikowane informacje sensoryczne. Właściwy przebieg wszystkich procesów integracji sensorycznej warunkuje prawidłowy rozwój emocjonalny i poznawczy dziecka.
Symptomy, które można zauważyć u dziecka z zaburzeniami SI:
- jest nadmiernie ruchliwe, nadpobudliwe, impulsywne,
- łatwo się rozprasza, ma trudności ze skupieniem uwagi,
- bywa agresywne,
- jest niestabilne emocjonalnie,
- jest zbyt statyczne, mało aktywne,
- ma trudności z zasypianiem i snem,
- prezentuje opóźnione reakcje na bodźce bólowe, dotykowe, węchowe, wzrokowe i słuchowe,
- z opóźnieniem osiągnęło kamienie milowe rozwoju (siadanie, chodzenie, mówienie),
- unika dotyku innych osób lub określonych faktur,
- nie lubi czesania, mycia, obcinania paznokci i włosów, kąpieli,
- domaga się dotyku, lubi intensywne zabawy,
- wydaje się, ze ma obniżoną wrażliwość na bodźce bólowe, dotykowe,
- ma słabą świadomość własnego ciała,
- wykazuje zachowania autostymulujące/autoagresywne (drapanie się, szczypanie, gryzienie, uderzanie),
- ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe (podwyższone lub obniżone),
- wydaję sie niezdarne (często upada, potyka się),
- ma trudności z oceną odległości,
- ma trudności z czynnościami samoobsługowymi (ubieranie, rozbieranie),
- ma problemy z obustronną koordynacją ruchową,
- często myli strony prawa-lewa,
- boi się odrywać stopy od podłoża,
- odczuwa nienaturalny lęk przed upadkiem lub wysokością,
- ma trudności z czytaniem, pisaniem, reaguje nadmiernym zadowoleniem na ruch lub intensywne zabawy (kręcenie, bujanie, podskoki),
- zbyt lekko lub zbyt mocno chwyta przedmioty,
- nieprawidłowo siedzi /stoi,
- jest wrażliwe na światło lub określone kolory,
- ma trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie lub z podążaniem wzroku za przedmiotem,
- nie lubi lub domaga się pokarmów o określonej konsystencji,
- poznaje otoczenie za pomocą smaku (ssie, gryzie przedmioty),
- nie lubi głośnych/określonych dźwięków,
- ma opóźniony rozwój mowy,
- lubi wydawać głośne dźwięki,
- pewnych dźwięków nie zauważa,
- poznaje otoczenie za pomocą węchu,
- negatywnie reaguje na niektóre zapachy,
- nie rozróżnia zapachów,
- ignoruje nieprzyjemne zapachy.
Może zainteresuje Cię także
Fizjoterapia w leczeniu przewlekłego bólu kręgosłupa – skuteczne metody i ćwiczenia
Czytaj więcej
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z porażeniem mózgowym
Czytaj więcej
Wpływ wczesnej interwencji rehabilitacyjnej na rozwój dziecka z opóźnieniem motorycznym
Czytaj więcej
Fizjoterapia dorosłych – na czym polega i co obejmuje?
Czytaj więcej