Symptomy zaburzeń integracji sensorycznej

O terapii Integracji Sensorycznej – symptomy, które można zauważyć u dziecka z zaburzeniami Integracji Sensorycznej.

Terapia Integracji Sensorycznej polega na tym aby w przyjaznym otoczeniu (zjeżdżalnie, huśtawki, piłki, liny do wspinania i przeciągania) dziecko, pod okiem terapeuty, uczyło się w efektywny sposób automatycznie przetwarzać i wykorzystywać skomplikowane informacje sensoryczne. Właściwy przebieg wszystkich procesów integracji sensorycznej warunkuje prawidłowy rozwój emocjonalny i poznawczy dziecka.

Symptomy, które można zauważyć u dziecka z zaburzeniami SI:

  • jest nadmiernie ruchliwe, nadpobudliwe, impulsywne,
  • łatwo się rozprasza, ma trudności ze skupieniem uwagi,
  • bywa agresywne,
  • jest niestabilne emocjonalnie,
  • jest zbyt statyczne, mało aktywne,
  • ma trudności z zasypianiem i snem,
  • prezentuje opóźnione reakcje na bodźce bólowe, dotykowe, węchowe, wzrokowe i słuchowe,
  • z opóźnieniem osiągnęło kamienie milowe rozwoju (siadanie, chodzenie, mówienie),
  • unika dotyku innych osób lub określonych faktur,
  • nie lubi czesania, mycia, obcinania paznokci i włosów, kąpieli,
  • domaga się dotyku, lubi intensywne zabawy,
  • wydaje się, ze ma obniżoną wrażliwość na bodźce bólowe, dotykowe,
  • ma słabą świadomość własnego ciała,
  • wykazuje zachowania autostymulujące/autoagresywne (drapanie się, szczypanie, gryzienie, uderzanie),
  • ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe (podwyższone lub obniżone),
  • wydaję sie niezdarne (często upada, potyka się),
  • ma trudności z oceną odległości,
  • ma trudności z czynnościami samoobsługowymi (ubieranie, rozbieranie),
  • ma problemy z obustronną koordynacją ruchową,
  • często myli strony prawa-lewa,
  • boi się odrywać stopy od podłoża,
  • odczuwa nienaturalny lęk przed upadkiem lub wysokością,
  • ma trudności z czytaniem, pisaniem, reaguje nadmiernym zadowoleniem na ruch lub intensywne zabawy (kręcenie, bujanie, podskoki),
  • zbyt lekko lub zbyt mocno chwyta przedmioty,
  • nieprawidłowo siedzi /stoi,
  • jest wrażliwe na światło lub określone kolory,
  • ma trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie lub z podążaniem wzroku za przedmiotem,
  • nie lubi lub domaga się pokarmów o określonej konsystencji,
  • poznaje otoczenie za pomocą smaku (ssie, gryzie przedmioty),
  • nie lubi głośnych/określonych dźwięków,
  • ma opóźniony rozwój mowy,
  • lubi wydawać głośne dźwięki,
  • pewnych dźwięków nie zauważa,
  • poznaje otoczenie za pomocą węchu,
  • negatywnie reaguje na niektóre zapachy,
  • nie rozróżnia zapachów,
  • ignoruje nieprzyjemne zapachy.
Może zainteresuje Cię także
Fizjoterapia w leczeniu przewlekłego bólu kręgosłupa – skuteczne metody i ćwiczenia
Czytaj więcej
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z porażeniem mózgowym
Czytaj więcej
Wpływ wczesnej interwencji rehabilitacyjnej na rozwój dziecka z opóźnieniem motorycznym
Czytaj więcej
fizjoterapia sportowa warszawa bemowo
Fizjoterapia dorosłych – na czym polega i co obejmuje?
Czytaj więcej