Rozwój mowy u dziecka w pierwszym roku życia

Masz MAŁE DZIECKO lub SPODZIEWASZ SIĘ przyjścia na świat NOWEGO CZŁONKA RODZINY? Zastanawiasz się w jaki sposób stymulować ROZWÓJ jego MOWY? Oto kilka praktycznych wskazówek.

Etapy rozwoju mowy u dzieci w wieku od 0 do 3 roku życia.

Każda mama zadaje sobie pytanie o prawidłowy rozwój mowy u swojego dziecka, który możemy podzielić na 4 etapy:
• melodii (0-1 rok życia) – W tym czasie dziecko komunikuje się z otoczeniem za pomocą krzyku, ok. 3 miesiąca życia głuży, czyli wydaje specyficzne dźwięki o przypadkowym miejscu artykulacji (np.: gli, kli, ebw), ok. 6-7 miesiąca gaworzy, czyli powtarza dźwięki zasłyszane z otoczenia (np.: ba, ta, ma).
• wyrazu (1-2 rok życia) – Dziecko rozumie o wiele więcej niż samo potrafi powiedzieć, w jego wypowiedziach pojawiają się onomatopeje (wyrazy dźwiękonaśladowcze np. bum-bum, hau-hau) oraz wyrazy np. mama, tata, lala).
• zdania (2-3 rok życia) – To czas, w którym dziecko zaczyna budować zdania. Początkowo są to zdania proste, składające się z dwóch lub trzech wyrazów, które stopniowo przechodzą w dłuższe wypowiedzi.
• swoistej mowy dziecięcej (3-7 rok życia) – Okres, w którym w dalszym ciągu wzbogacany jest zasób słownictwa i rozwijana jest umiejętność budowania wypowiedzi poprawnych gramatycznie.

Jeżeli rozwój mowy Twojego malucha budzi jakiekolwiek wątpliwości, warto zgłosić się do logopedy na konsultacje.

ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ MOWY W PIERWSZYM ROKU ŻYCIA DZIECKA:

– mów często do dziecka; w stanach ożywienia i zabawy dziecko powinno słyszeć głos opiekunów;
– nazywaj otaczające dziecko przedmioty, wykonywane właśnie czynności i odczuwane emocje;
– naśladuj dźwięki wydawane przez dziecko – wzmocni to jego wokalizację;
– zachęcaj je do intencjonalnego naśladowania wymawianych samogłosek i sylab – Ty wypowiadasz dźwięk, a dziecko powtarza (ok. 4 miesiąca);
– od szóstego miesiąca, kiedy dziecko zaczyna częściej przyjmować pozycję siedzącą nazywaj wszystko, na co patrzy dziecko;
– zapewnij dziecku dużą ilość bodźców werbalnych możliwych do powtórzenia – najłatwiejsze są onomatopeje (wyrazy dźwiękonaśladowcze – mu, be, pi pi jako nazwy zwierząt);
– śpiewaj dziecko kołysanki (lub czytaj wierszyki) szeptem – raz do jednego, raz do drugiego ucha.

Jeżeli potrzebujesz więcej rad lub pomocy w stymulacji Twojego dziecka zapraszamy na wizytę logopedyczną.

*źródło: Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6.roku życia, Cieszyńska J., Korendo M., Kraków, 2015

Może zainteresuje Cię także
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z porażeniem mózgowym
Czytaj więcej
Wpływ wczesnej interwencji rehabilitacyjnej na rozwój dziecka z opóźnieniem motorycznym
Czytaj więcej
fizjoterapia sportowa warszawa bemowo
Fizjoterapia dorosłych – na czym polega i co obejmuje?
Czytaj więcej
rehabilitacja dzieci
Rehabilitacja ruchowa dzieci – na czym polega? 
Czytaj więcej